De
literatura sobre l’Holocaust n’hem tingut i en tenim molta, i de
molt bona. El ventall és ampli, i la nòmina de testimonis en
primera persona que han estat capaços de transmetre l’experiència
de l’horror concentracionari és alta i en molts casos d’un valor
literari molt notable i reconegut. Probablement els noms més
coneguts són els de Primo Levi, Imre Kertész o Jorge Semprún, però
existeixen molts altres relats igualment esfereïdors, que ens ajuden
a donar forma a un horror inimaginable que mai ningú hauria d’haver
experimentat i que mai més ningú no hauria d’experimentar. En
aquest sentit, i només per destacar-ne alguns més, val la pena
conèixer el «K.L.
Reich» de Joaquim Amat-Piniella o, des d’una perspectiva
documental/periodística, «Els
catalans als camps nazis» de Montserrat Roig, els dos títols
que posen la perspectiva contextual més propera a la nostra
comprensió (si és que amb els camps això és possible); també,
per dir-ne un que probablement no és tan conegut, «Cròniques
d’un altre món», de Paul Steinberg, que si bé se situa també
en els paràmetres del testimoni en primera persona, ofereix un
retrat despullat de tota amabilitat, de més duresa i que s’endú
els criteris de judici moral «normals» a una altra banda, perquè
aquí no funcionen.
Finalment,
no em puc estar de recomanar «Maus», la novel·la
gràfica d’Art Siegelman que biografia l’experiència del seu
pare Vladek supervivent de
l’Holocaust
a la Polònia de la Segona Guerra Mundial i que va guanyar el
Pulitzer (l’únic còmic que ho ha fet encara, a dia d’avui). A
més de la història de la progressiva deshumanització dels jueus
fruit de l’antisemitisme no només nazi, però exacerbat per
Hitler, que va conduir al gueto i després a Auschwitz, el còmic és
innovador i interessant
pel
tractament dels efectes de l’Holocaust a llarg termini sobre el
caràcter i la personalitat dels supervivents, i de retruc sobre els
seus descendents: les fòbies, les manies, les obsessions, el
sentiment de culpa... Encara més, l’ús d’un gènere narratiu
amb unes convencions tan particulars fa que la potencialitat de
difusió del tema tingui
perspectives no previstes i
que
la mirada sigui completament diferent de
la
majoria d’històries que s’han acostat al genocidi dels jueus,
amb elements metanarratius molt interessants que reflexionen sobre la
transmissió d’una història com aquesta: es pot «entendre»? Es
pot copsar el dolor i l’horror que van viure milions de persones a
mans del totalitarisme nazi? Es pot escriure/dibuixar/filmar sobre
això?
Doncs
bé, suposem que l’escriptor Arturo Pérez-Reverte volgués
qüestionar tot això amb els seus tuits frívols sobre la literatura
dels camps, cosa que em genera dubtes tenint en compte que ell i
Sabina reien plegats davant de càmera quan parlaven d’executar els
milions de catalans independentistes per «acabar amb el problema»
(també se’n podria dir «solució final»). El cas és que no
només va anar per mal camí frivolitzant amb l’Holocaust com a mer
artefacte ficcional, sinó que cegat per la supèrbia (quina novetat)
va negar-se a admetre que els seus tuits van generar tot de
comentaris d’encara inferior to sobre la qüestió, traient-se del
damunt amb insults indirectes a la gent del Memorial d’Auschwitz.
Pretesament, Pérez-Reverte volia denunciar la banalització del
record dels camps i de l’Holocaust per, segons ell, l’excés de
literatura sobre el tema. D’acord. En canvi, tan eixerit i tan
espanyol, ell, no s’ha qüestionat públicament sobre la manca de
literatura dels camps de concentració franquista i el paper que hi
tingueren feixistes com el doctor Antonio
Vallejo-Nájera, el «Mengele español», enlluernat pel nazisme,
admirador de Heinrich Himmler, que va dur a terme tot d’experiments
per aïllar el «gen rojo». Fa més gràcia fer-se l’esnob des
d’una talaia pretesament intel·lectual que enfangar-se a
desenterrar memòries i ossos a les cunetes.
Tanmateix,
en el que sí que estic d’acord amb l’escriptor és en la seva
decisió de negar-se a escriure un llibre sobre Auschwitz, Treblinka
o Sobibor. Hem d’agrair que ens l’hagi estalviat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada