El
juny de 1905, la Revista Blanca de Federico Urales es feia
ressò (tal com havia anunciat en números anteriors) de l'incipient
fenomen de l'anarquisme nacionalista que apareixia a Barcelona. Com
era habitual en la revista, les pàgines estaven a disposició de
tota orientació anarquista «sinceramente
sentida»,
i, efectivament, així va ser amb el programa dels llibertaris
catalanistes.
Salvador
Gibert hi enviava un article (datat del maig d'aquell any) en què
definia els contorns d'aquesta proposta, la del nacionalisme
anarquista, d'impacte ideològic innegable, però presentada (i
acollida per la revista de Federico Urales) amb tota naturalitat: hi
presenta un catalanisme d'arrel rupturista, la seva naturalesa i les
coordenades cronològiques en què s'havia gestat en definien un
antipoliticisme inherent, atès que quedava fora de l'ordre
jurídicopolític establert. Qualsevol implicació o participació,
segons aquesta lògica, amb els marges constitucionals vigents
suposava una desnaturalització, i és per això que, deia Gibert,
les Bases de Manresa eren un error. L'antiestatisme implícit del
catalanisme hauria atret joves que veien en l'abolició de
l'estructura estatal el pas previ a la redempció humana universal.
Malgrat
assenyalar aquests corrents interns (que tindrien arrels profundes
malgrat ser minoritaris, com admet Gibert mateix), el predomini
conservador hauria conduït a la creació de formacions polítiques
mimètiques amb les espanyoles. Gibert aprofita aquesta situació per
denunciar el que podríem dir-ne un segrest per part dels
regionalistes, dels quals dubta que sigui lícit anomenar-los
nacionalistes i que a més han empastifat l'«ideal»
arrossegant-lo fins les urnes.
La
voluntat de marcar perfil propi és el que explica el naixement de
Progrés Autonomista, la formació anarco-nacionalista a la qual
pertany Gibert, adherida al gran paraigua de la Unió Catalanista i
que traballaria per a la divulgació dels "ideales libertarios,
partiendo del principio autonómico de la región para alcanzar la
total autonomía del individuo, y en ella se hallan afiliados los que
no desconocen la patria natural, pero aspiran á la constitución de
la patria universal, formada precisamente por el conjunto de regiones
autonomizadas del mundo entero".
Gibert,
sempre a les files radicals del catalanisme, explorà les seves dots
d'agitador i propagandista des de les pàgines de la Tralla del
Carreter i de Metralla i presidí el Centre Català de
Mèxic, on s'havia exiliat i d'on tornà en l'època efervescent de
la Solidaritat Catalana. Quan morí, el 1919, els seus companys i
amics li dedicaren un número únic i monogràfic de Metralla que conserva la Biblioteca de Catalunya. Es té notícia de la seva
participació, el 1904, en els actes de commemoració l'11 de
setembre a l'Ateneu Obrer del Poblet i el que organitzà l'Associació
Catalanista del Poble Sec. Comptat aquell dia entre els «incansables
oradors de la causa catalana»,
els actes en què participà (de marcat to patriòtic) foren molt
celebrats per l'«element obrer».
Malgrat
les poques notícies que en tenim (o que n'he pogut trobar) i la
repercussió i la dimensió reduïda que devia tenir Gibert i el seu
grup, la seva existència posa de manifest la complexitat, riquesa i
abast del moviment catalanista, que en el trànsit del segle XIX al
XX ja s'afermava com un espai polític emergent i d'una potència
formidable.
És,
esclar, enfrontar-nos de nou a una de les obvietats més clàssiques
que planen sobre el catalanisme, combatre l'etiqueta de «conservador»
o «burgès»
que des de posicions espanyolistes o d'una esquerra nostrada amb
complexes d'inferioritat i un cosmopolitisme ridícul (o sigui
cosmopaleta, per fer servir l'acurat neologisme mirmandià)
han intentat desacreditar-lo en benefici de la deslegitimació de la
lluita per l'alliberament del poble català. Causa, lògicament,
fatiga haver de tornar a baixar cíclicament a l'arena per fer
aquests desmentiments, però cal, tanmateix, fer-los quan toca.
Josep
Termes, que a banda d'un gran mestre en la historiografia d'aquest
país tenia la virtut de parlar clar, ja discernia entre
l'anticatalanisme dels republicans catalans i el de Lerroux, entre
l'anticatalanisme per se i el que ho era per oposició només a la
Lliga Regionalista, entre Lerroux i la camarilla dirigent del Partit
Republicà Radical i les bases i massa sociològica a què arribava
el partit; o, fins i tot, entre el suposat progressisme maçó que
veia els catalanistes com a rates de sagristia però que proposaven
substituir convents... per casernes militars. O també, si convé,
recordava que els republicans s'oposaven a la independència de les
colònies mentre els catalanistes hi donaven suport. Termes es
preguntava, irònicament, si l'anticatalanisme podria ser patrimoni
de les classes populars catalanes i recordava que Lerroux disparava
contra el catalanisme dels fabricants, quan ni els catalanistes eren
fabricants ni la majoria de fabricants eren catalanistes. Per això
assenyalava que els catalanistes de la Restauració «eren
massa sovint etiquetats de reaccionaris per una historiografia progre
simplificadora i miop».
Com
recordava Jaume Colomer, el catalanisme radical de principis del XX
es decantava cap al republicanisme i una pràctica obrerista que
conduiria als «primers
intents de connectar amb la tradició esquerrana i socialitzant».
La «preocupació per fer penetrar les idees catalanistes entre els
sectors obrers» hi era manifesta, es coordinaven iniciatives per
instruir la classe obrera, a la qual s'apel·lava a la incorporació
al catalanisme i molts es proclamaven obertament socialistes (encara
que amb una idea vinculada al socialisme utòpic del vuit-cents).
Tant
farcits estem de tòpics com d'exemples que els desmenteixen. En el
camp de la historiografia ja ho van fer Termes, l'injustament oblidat
Fèlix Cucurull o Pere Anguera, qui ja apuntava que no és que el
catalanisme tingués una doble ànima fundacional, sinó que
probablement només en tenia una: popular i d'esquerres (fet que li
va valer crítiques ratllant la desqualificació personal per part de
Joan-Lluís Marfany), i també Josep Fontana ha assenyalat el vigor
de la catalanitat popular per damunt de la tradició jocfloralesca.
Al davant de visions esbiaixades de la història fetes amb interès
polític o directament partidista (que de vegades, estirant en sentit
contrari, han fossilitzat determinades vision canòniques) hi ha les
evidències que ho desmenteixen: de Josep-Narcís Roca i Farreras a
Martí i Julià, de Jaume Compte a Andreu Nin, de Serra i Moret a
Lluís Companys.
De
vegades (de fet, sempre) les concepcions lineals de la història no
ens pretenen ensenyar el passat, sinó legitimar l'ordre del present.
Fonts:
La
Revista Blanca, juny de 1905, nº 167.
Metralla,
23 d'octubre de 1919, nº únic.
(les
fonts hemerogràfiques és poden consultar a l'ARCA
de la Biblioteca de Catalunya. Les imatges de Salvador Gibert són del número de Metralla citat).
Anguera, Pere: L'onze de setembre: història de la Diada (1886-1938). Publicacions de l'Abadia de Montserrat, Barcelona, 2008. Es pot trobar on-line aquí.
Anguera, Pere: L'onze de setembre: història de la Diada (1886-1938). Publicacions de l'Abadia de Montserrat, Barcelona, 2008. Es pot trobar on-line aquí.
Colomer,
Jaume: La temptació separatista a Catalunya. Els orígens
(1895-1917). Columna, Barcelona, 1995.
Termes,
Josep: De la Revolució de Setembre a la fi de la guerra civil
(1868-1939). Edicions 62, Barcelona, 1999.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada