Sí, senyores i senyors, la censura ha arribat a Parets amb tots els ets i uts, sense màscares, sense disfresses.
L'Ajuntament de la nostra vila, Parets del Vallès, ha decidit que no permetria la celebració del Correbars, que enguany arribava a la tercera edició, amb una acceptació de públic immensa i creixent i única iniciativa estrictament popular i independent de que disposava la vila durant la Festa Major.
Adduint manca de civisme i que aquesta festa no casa amb l'esperit de Festa Major organitzada, el govern municipal ha enviat una missiva (la que teniu aquí al costat) als propietaris dels bars del Casc Antic, per on transcorria el Correbars, per tal que no hi col·laborin.
És a dir, enlloc de convocar als responsables d'aquesta activitat directament i dir-los que aquesta no es permetrà, l'Ajuntament aposta per una estratègia molt més hàbil: l'amenaça a terceres persones, és a dir, els propietaris dels bars, per tal que no participin en el Correbars. La fórmula és la següent: "Per això, em plau demanar-vos, com a propietari d'un bar, que no col·laboreu en l'esmentada activitat, tot advertint-vos que legalment, podríeu tenir responsabilitat com a col·laboradors dels aldarulls que es puguin ocasionar". Si, posem per cas, a un bar del Casc Antic hi entren cinquanta persones al mateix temps i demanen una cervesa cadascú i se la paguen, se la beuen i al carrer, la gresca condueix a algun desperfecte, el propietari d'aquest bar ja ha begut oli; tot per haver servit a la colla de clients que hauran accedit al seu establiment per a fer una consumició.
Si per contra el propietari decideix perdre una colla de cinquanta, o vint o els que siguin, clients de cop i no servir-los, i aquests s'enfaden perquè no entenen perquè el propietari no vol fer negoci, aleshores aquest contribuent podrà sol·licitar l'ajut de la força pública, que diligentment acudirà al seu rescat: "Posem a la vostra disposició la Policia Local per resoldre qualsevol conflicte que us pugueu trobar alhora d'evitar la vostra participació. No dubteu a trucar-los en cas de necessitat [no us ve ja al cap la sintonia d'El Equipo A?] [...] l'Ajuntament prendrà les mesures adients per evitar que fets d'aquesta magnitud vulnerin els drets dels paretans i vetllarà perquè la Festa es desenvolupi amb el màxim de garanties i convivència possibles [sic]".
Quins problemes hi ha amb el Correbars?
Era gent de fora la que hi participava i provocava els aldarulls (recurs fàcil de descàrrec)? No, és majoritàriament gent del poble (i en concret del Casc Antic) qui hi participa.
Comportava problemes de soroll o disbauxa a altes hores de la nit? No, sempre comença pels volts de les 20:00 i quan començava el concert organitzat per l'Ateneu (que començava cap a les 23:00, sinó abans), el Correbars ja s'ha acabat.
És una activitat incomprensible i molt allunyada del que ha de ser l'esperit de la Festa Major? Com a mínim no és res d'extraordinari com ho demostra que també se celebra a Mollet, a Sant Celoni, a Lliçà d'Amunt,...
Hi va haver greus aldarulls en l'edició anterior? No, no pas greus i no pas pitjors que els que es veuen cada any durant cada dia de Festa Major a les activitats nocturnes del Parc de la Linera.
Perquè aquí tenim el fons de la qüestió: és cívica l'actitud de sectors de públic que es concentra en els concerts del Parc? Òbviament, no; hi ha garrotades any sí i any també, i els barrufets paretans sempre fan guàrdia als accessos per a qualsevol eventualitat (com succeeix cada any). Hi va majoritàriament gent de fora de Parets als concerts del parc? Sí, però això no té perquè ser bo ni dolent i no per això se suspenen els actes en aquest emplaçament.
Tenim, doncs, una colla de joves del poble, per una banda, disposats a fer gresca, a començar amb un pèl de disbauxa la Festa Major, justament perquè s'estimen aquesta festa, i tenim multituds cada nit al Parc, per veure concerts que duren fins a altes hores de la matinada, el soroll dels quals se sent en un radi de quilòmetres, que sovint inclouen balls de bastons espontanis entre el públic i on l'alcohol corre a mansalva subministrat, entre d'altres, per la barra de la Comissió de Festes de l'Ajuntament.
Doncs el primer dels actes és incívic i no correspon amb l'esperit d'aquesta festa; el segon, en canvi, no només és adequadíssim, sinó que serveix per fer autobombo del grau de participació ciutadana que posseeix la Festa Major de Parets; sí, sí, no us enganyo, el nostre inefable Ajuntament, s'ha penjat l'etiqueta de poble-amb-laFesta-Major-més-participativa-de-la-comarca perquè al Parc s'hi acosten milers de persones a escoltar les versions que fa l'orquestra de torn, quin concepte de participació més innovador!
El que passa, molt em temo, i per resumir-ho tot plegat, és que el primer dels actes no està controlat per aquest consistori, que sembla sorgit dels pitjors temps del PRI a Mèxic. Si un acte de Festa Major no té cap vincle amb les entranyes de Can Rajoler, no pot tenir futur.
I a Parets el que no és controlat senzillament ha de ser eliminat.
L'Ajuntament de la nostra vila, Parets del Vallès, ha decidit que no permetria la celebració del Correbars, que enguany arribava a la tercera edició, amb una acceptació de públic immensa i creixent i única iniciativa estrictament popular i independent de que disposava la vila durant la Festa Major.
Adduint manca de civisme i que aquesta festa no casa amb l'esperit de Festa Major organitzada, el govern municipal ha enviat una missiva (la que teniu aquí al costat) als propietaris dels bars del Casc Antic, per on transcorria el Correbars, per tal que no hi col·laborin.
És a dir, enlloc de convocar als responsables d'aquesta activitat directament i dir-los que aquesta no es permetrà, l'Ajuntament aposta per una estratègia molt més hàbil: l'amenaça a terceres persones, és a dir, els propietaris dels bars, per tal que no participin en el Correbars. La fórmula és la següent: "Per això, em plau demanar-vos, com a propietari d'un bar, que no col·laboreu en l'esmentada activitat, tot advertint-vos que legalment, podríeu tenir responsabilitat com a col·laboradors dels aldarulls que es puguin ocasionar". Si, posem per cas, a un bar del Casc Antic hi entren cinquanta persones al mateix temps i demanen una cervesa cadascú i se la paguen, se la beuen i al carrer, la gresca condueix a algun desperfecte, el propietari d'aquest bar ja ha begut oli; tot per haver servit a la colla de clients que hauran accedit al seu establiment per a fer una consumició.
Si per contra el propietari decideix perdre una colla de cinquanta, o vint o els que siguin, clients de cop i no servir-los, i aquests s'enfaden perquè no entenen perquè el propietari no vol fer negoci, aleshores aquest contribuent podrà sol·licitar l'ajut de la força pública, que diligentment acudirà al seu rescat: "Posem a la vostra disposició la Policia Local per resoldre qualsevol conflicte que us pugueu trobar alhora d'evitar la vostra participació. No dubteu a trucar-los en cas de necessitat [no us ve ja al cap la sintonia d'El Equipo A?] [...] l'Ajuntament prendrà les mesures adients per evitar que fets d'aquesta magnitud vulnerin els drets dels paretans i vetllarà perquè la Festa es desenvolupi amb el màxim de garanties i convivència possibles [sic]".
Quins problemes hi ha amb el Correbars?
Era gent de fora la que hi participava i provocava els aldarulls (recurs fàcil de descàrrec)? No, és majoritàriament gent del poble (i en concret del Casc Antic) qui hi participa.
Comportava problemes de soroll o disbauxa a altes hores de la nit? No, sempre comença pels volts de les 20:00 i quan començava el concert organitzat per l'Ateneu (que començava cap a les 23:00, sinó abans), el Correbars ja s'ha acabat.
És una activitat incomprensible i molt allunyada del que ha de ser l'esperit de la Festa Major? Com a mínim no és res d'extraordinari com ho demostra que també se celebra a Mollet, a Sant Celoni, a Lliçà d'Amunt,...
Hi va haver greus aldarulls en l'edició anterior? No, no pas greus i no pas pitjors que els que es veuen cada any durant cada dia de Festa Major a les activitats nocturnes del Parc de la Linera.
Perquè aquí tenim el fons de la qüestió: és cívica l'actitud de sectors de públic que es concentra en els concerts del Parc? Òbviament, no; hi ha garrotades any sí i any també, i els barrufets paretans sempre fan guàrdia als accessos per a qualsevol eventualitat (com succeeix cada any). Hi va majoritàriament gent de fora de Parets als concerts del parc? Sí, però això no té perquè ser bo ni dolent i no per això se suspenen els actes en aquest emplaçament.
Tenim, doncs, una colla de joves del poble, per una banda, disposats a fer gresca, a començar amb un pèl de disbauxa la Festa Major, justament perquè s'estimen aquesta festa, i tenim multituds cada nit al Parc, per veure concerts que duren fins a altes hores de la matinada, el soroll dels quals se sent en un radi de quilòmetres, que sovint inclouen balls de bastons espontanis entre el públic i on l'alcohol corre a mansalva subministrat, entre d'altres, per la barra de la Comissió de Festes de l'Ajuntament.
Doncs el primer dels actes és incívic i no correspon amb l'esperit d'aquesta festa; el segon, en canvi, no només és adequadíssim, sinó que serveix per fer autobombo del grau de participació ciutadana que posseeix la Festa Major de Parets; sí, sí, no us enganyo, el nostre inefable Ajuntament, s'ha penjat l'etiqueta de poble-amb-laFesta-Major-més-participativa-de-la-comarca perquè al Parc s'hi acosten milers de persones a escoltar les versions que fa l'orquestra de torn, quin concepte de participació més innovador!
El que passa, molt em temo, i per resumir-ho tot plegat, és que el primer dels actes no està controlat per aquest consistori, que sembla sorgit dels pitjors temps del PRI a Mèxic. Si un acte de Festa Major no té cap vincle amb les entranyes de Can Rajoler, no pot tenir futur.
I a Parets el que no és controlat senzillament ha de ser eliminat.
16 comentaris:
..m'han entret unes ganes boges de participar aquest any al correbars de Parets....compteu amb mi que jo m'hi apunto!!!
com una llança a favor diré que el bar de la comisió ven alcohol a menors, i en donc fé, que no vinguin ara amb histories puritanes i altres herves...
espero que aquet any en sigueu més, endevant!!!
una cosa...no diu res dels altres bars..només esmenta els del Barri Antic..(es només una percepció..)
i que algú m'expliqui quina consonància tenen els trabucaires i la xaranga, als arrels del nostre poble!!!!
en definitiva, que els alderulls i les borratcheres son només patrimoni del bar de la comisió de festes!!!!!!!!
BOTELLÓN O AMPOLLADA ÉS EL QUE CONVÉ !!!
http://www.llibertat.cat/content/vi
ew/3310/1/
a Ripollet també està passant el mateix... més o menys...
Gràcies pels comentaris; no cal dir gran cosa més, cau pel seu propi pes.
En relació al darrer, he vist això de Ripollet; allà el que s'intenta, a banda de carregar-se una festa popular i independent com a Parets, és criminalitzar el COP, la principal força a l'oposició amb 5 regidors
Estic totalment d'acord amb tu!
Aquest Ajuntament ho ha portat fatal tot això. Ho volen controlar massa!, volen fer la seva festa major particular i això no pot ser!
Si l'alternativa a la festa major oficial son mes concerts i consumir cervesa de bar en bar quina pena de festa alternativa, com es diría en castellà:
los mismos perros con diferentes collares.
Miquel, tens raó, però no és només la Festa Major el que es vol controlar
Xesco, em penso que no ho entès bé: parlem, en aquest cas, no d'una Festa Major alternativa, sinó d'UN acte independent de la Festa Major oficial. Si programar una festa a part es basés tan sols en concerts diferents i mam a dojo efectivament seria lamentable; però no hi ha cap alternativa programada, senzillament amb l'Ateneu fem un acte (un concert) i un grup de gent munta el Correbars pel seu compte.
Que, a més a més, estaria bé que sortissin d'altres alternatives que anessin per una altra banda? I tant, seria sa i recomanable, però de moment és el que hi ha
Salut
Ja sé que no són el mateix festes oficials de l'ajuntafems que el vostre acte. Si va haver un temps que el muntatge de festes alternatives (perdona que torni a utilitzar aquesta expressió) adquiria el seu sentit en el finançament d'una labor política, no resulta excessiu asseverar que a dia d'avui, els mitjans s'han convertit en una fi en si mateixa. Des d'altre punt de vista crític, resulta evident que les festes alternatives, ateneus... funcionen gràcies al consum. Aquest consumisme es traduïx en desagradables conseqüències que sovint no es desitgen afrontar. D'una banda, les tones de desaprofitaments, escombraries i fluids humans de diversa procedència que no són els propis organitzadors, sinó empleats de les institucions públiques, qui recullen. Clar que, això no és més que un altre dels efectes que es desprenen de la degradació del terme autogestió, que en lloc d'entendre's com una aspiració a gestionar de manera directa tots els àmbits i problemes de la vida, ha passat a considerar-se com un mer acte de recaptació. Així, qualsevol concert o activitat d'autofinançament (normalment acompanyada de venda d'alcohol o altres coses) se celebra com una declaració d'autonomia financera. Un altre dels aspectes que se sol passar per alt és un model festiu embrutecedor i alienante, en el qual les relacions socials generalment estan passades pel filtre de les drogues i la música atronadora. En una societat en la qual s'han trencat o deteriorat moltes formes de relació no mercantilizadas hi ha en general una pèrdua d'espontaneïtat (en el sexual i en el relacional), substituïda per una pseudoespontaneidad en la qual sovint l'alcohol i altres drogues actuen com ineludibles elements desinhibidores. Això dóna motiu a un massiu descontrol que el recinte de les barraques alternatives (maleïda paraula, alternativa) es converteix en un lloc propici per a tot tipus de conductes inacceptables o que fins i tot, de vegades, sigui la pròpia policia l'encarregada de vetllar pel manteniment d'un cert «ordre» (una labor que hauria de recaure sobre els organitzadors d'aquest espai en una mostra de sobirania col·lectiva enfront d'ingerències d'autoritats externes). En segon lloc, semblant desplegament d'infraestructura (grups fantasma, partits o associacions que tan solament fan la seva aparició en aquestes dates), projecta un miratge polític i molt sovint la falsa consciència d'estar participant en un projecte que poc o gens té a veure amb una mica més que amb una maquinària recaptadora. Una mica que fa que el que les txosnas oferixen pugui trobar-se, les més de les vegades, en un bar «del rotllo» qualsevol. Excepte excepcions contades, en les quals el consumidor sap perfectament què ocorrerà amb els seus diners, la destinació final d'aquest és una incògnita que no es materialitza en un treball polític concret, això sí, tampoc ningú demanda uns resultats materials. Abans de res això, cap preguntar-se què és el que mantenen de populars les festes. L'itinerari festiu es compon d'excursions per la geografia paretana a la recerca de bars amb el que això comporta implícitament; consumir i passar la ressaca el més dignament possible. Es tracta d'un model adolescent, sovint molest per als propis habitants i pel poble i.
Salut Roger!!
Marçal, en primer lloc, gràcies per aquest argumentadíssim comentari.
Per començar em sembla que s'està generant un equívoc en relació a mi mateix: jo no organitzo ni he organitzat mai el Correbars. No vol dir que sigui millor persona, però almenys voldria que quedés clar.
En general, no tinc gran cosa a dir en relació al que comentes, tot i que crec, sincerament, que la polèmica no va (del tot) per aquí: es tracta de la prohibició d'un acte, de la forma en què s'ha fet i de que si un agafa una torradora de l'alçada d'un campanar a la barra de la Comissió, això ja casa, pel que sembla, amb l'esperit de la festa.
Per altra banda, i per la part que em toca, l'únic concert que organitza l'Ateneu, darrerament, és el de la Festa Major, però això no vol dir que sigui l'únic acte; la resta, amb l'excepció dels sopars-xerrada (que són deficitaris o quasi) són gratuïts: cinema, debats, xerrades, fira de l'intercanvi... Bé, sí, les parades de la Fira d'Entitats i de Sant Jordi aprofitem per vendre llibres, però ja és un model de consum diferent, que és l'aposta que fem des de l'Ateneu.
En altres casos, no et dic que no, sí que hi ha associacions que només apareixen en festes determinades, agrupacions fantasmes com bé dius, que arramben de la subvenció i de la barra que munten; però no sé si atrevir-me a generalitzar, almenys en el cas de l'esquerra independentista i els moviments socials, i ho dic perquè en general jo sí que m'hi miro a l'hora de posar un granet de sorra econòmic en diferents projectes o iniciatives; ara, que manca responsabilitat també. Que la societat està mercantilitzada i podrida i mediatitzada pel consum alienant, encara més.
Salut Marçal!
Marçal t´emberbusses com un animal¡¡¡ no entens res¡¡¡
Aqui tot això s'ha anat de mare. Jo hi vaig participar en l'edició de l'any passat i no va passar cap problema greu. Aquí ja podríem discutir el que significa greu per alguns però el que critica és que alguns es pixaven pel carrer i es van aturar alguns cotxes pel carrer Sant Antoni. Cert, això és lamentable però crec que encara és més lamentable les baralles, les destrossses mobiliàries i altres fets que es produeixen al parc de la linera. I ningú se li passaria pel cap prohibir cap activitat a la linera.
El que tampoc m'ha agradat són els comentaris que diuen que son gent de fora els que participen. En alguns dels concerts que hi ha a la linera sí que venen una majoria de fora i alguns d'ells amb no masses bones intencions. El 90% de la gent que participava al correbars era gent del poble i és molt perillós prohibir actes d'aquest tipus a persones del poble. I més aquestes amenaces de tolerancia zero del cos policial. Que vagin a la linera i intervinguin quan hi ha algun acte vandàlic i no malgastin el temps controlant a gent del poble que només vol viure la seva festa major deforma divertida i fent unes cerveses.
Cha,
100% d'acord amb tu, moltes de les coses que dius les recullo en el post, o sigui que més d'acord amb tu no podria estar-hi.
I ja que parles de la Linera, i en relació al que deia en Marçal en un comentari anterior, on hi ha més feina a recollir, on hi ha més porqueria, on hi ha aldarulls i baralles (i fins i tot porno amateur, que n'he vist i no pas d'incògnit) és precisament al parc.
També recordo la insistència d'un noi, l'any passat, avisant a un membre de la policia local perquè intervingués en una baralla... fins que va desistir perquè no van tenir ganes d'intervenir-hi.
Ara, la força policial tindrà com a prioritat intervenir contra una colla de gent que va de bar en bar consumint birres. Fantàstic
Angelina no siguis tan vulgar
Angelina si fas servir un blog que s'utilitza per crear debat i enrriquir l'independetisme ves a casa teva i miera el blog d'operación triunfo.
Visca Catalunya lliure!!
Publica un comentari a l'entrada