Hi
ha un detall, o més ben dit, una iniciativa del «projecte» de
poble (suposant que n’hi hagi) de l’actual equip de govern de la
Garriga que va tornar aparèixer aquesta setmana en el Debat sobre
l’estat de la Garriga o com s’hagi de dir el Ple extraordinari
que vam perpetrar per a gaudi d’algunes forces polítiques i per a
somnolència de la resta de la parròquia garriguenca.
Aquesta
iniciativa és una encara difusa i etèria «marca la Garriga».
Seguint el que diu el Pla d’Actuació Municipal, això consisteix
en «la creació d’una imatge de marca conjuntament amb els agents
econòmics i socials del municipi» (pàg. 12 i imatge d’aquí
sota).
Una de les seves traduccions pràctiques, per a fer-ho més
entenedor, seria la Fira Gastronòmada (com es veu en l’altra
imatge que hi ha més avall). No hi ha massa més concreció (i això
sí que és marca... del govern de la Garriga), malgrat que la idea
ja circulava el 2011 pels continguts programàtics d’almenys una de
les forces del govern.
Caldrà
veure com es va traduint i definint aquesta iniciativa, quines altres
concrecions va prenent, però molt ens temem que això no va massa
més enllà de promocionar des del turisme i el consum una marca
estrictament comercial: un producte acabat i a punt de vendre, prèvia
reïficació de la Garriga destacant-ne quatre tòpics bescanviables
en «experiències», aquests nous souvenirs intangibles de la
postmodernitat.
Malgrat l’evidència de la disparitat de realitats, l’epítet de
«marca X» remet ràpidament a la marca per excel·lència del
nostre país: la de Barcelona, sobre la qual s’ha construït una
immensa operació de màrqueting que ha definit els contorns de la
ciutat sencera per a ser venuda com a producte; tota ella. En aquests
processos, llargs d’explicar i llargament explicats (per a Barcelona es pot veure això, o això altre), i per tant,
lluny de l’abast d’aquest post, les ciutats acaben esdevenint un
producte definit per a ser servit a la indústria de torn
(fonamentalment la turística, però amb moltes d’altres que en són
satèl·lits inherents) i queden, esclar, a mercè d’interessos
especulatius que acomoden la ciutat al benefici econòmic. Som ben
lluny d’aquells processos de remodelació urbanístics «al
marge de qualsevol planejament fet des de dalt, esperonat per les
reivindicacions populars que han fet que es donés un ús públic als
solars dels convents i que s'enderroquessin muralles i fortaleses que
oprimien el creixement urbà» com
es feu a la Ciutat Vella barcelonina al XIX, com explicava Josep
Fontana.
Tot
això que dic pot semblar que queda lluny de la Garriga i, hi
insisteixo, les diferències són evidents i profundes; però també
crec que no ens podem deixar enganyar per les dimensions: per les de
Barcelona, més absolutes, i per les del desastre, més relatives.
Traduït
a la pràctica: si es reprengués el projecte de fer un balneari a Ca
l’Espargaró com assenyalàvem en aquest ple, seria fàcil
incloure-ho en aquest logo comercial per al municipi; això podria
comportar un procés de revalorització (és a dir, especulatiu) dels
terrenys del voltant, on hi ha un important jaciment romà; i això
en un moment de redefinició del POUM. La
Garriga vila termal, però d’esquena al veïnat garriguenc.
Em
sembla, doncs, que som en un moment en què aquest tipus
d’iniciatives promocionals estan en qüestió, vistes les
conseqüències que han comportat per a desenvolupar una vida digna
per a les classes populars, habitualment expulsades (o en procés
d’expulsió) dels espais marca. I
no és una cosa nova, perquè la depredació i la destrucció del
territori, la gentrificació, l’especulació immobiliària i altres
assots socials associats al desenvolupament capitalista, no són pas
un invent dels dissenyadors del Model i Marca Barcelona, per molt que
hagin excel·lit en preparar el terreny per al seu desenvolupament.
És un model caduc, poc
sostenible (per dir-ho de forma generosa) i amb uns beneficis
limitats per al conjunt de la població. És
un punt de partida desafortunat que compta amb l’avantatge de la
desorientació i la lentitud del govern. No seria més interessant que la promoció de la Garriga passés per l'exercici de determinats valors i pràctiques com el combat contra les desigualtats, la coresponsabilitat en la gestió municipal, la transparència (i aquí hi ha bona feina feta), el respecte al patrimoni o l'acollida de persones que fugen de la violència política i econòmica?
Caldrà
veure de ben a la vora quina és la participació de la població
garriguenca en el disseny d’aquesta marca, qui és que hi
participa, quins objectius vol assolir i en què ens vol convertir.
No fos cas que en temps de
reivindicacions de governances col·lectives i compartides hi hagués
parcel·les reservades
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada