Avui, en el dia que commemorem l'adéu de Fuster (l'any de les vergonyes de 1992), m'he avingut a la magnífica idea de (re)llegir-ne l'obra en veu alta a l'Esquerda. M'ha tocat de glossar-ne una mica
la figura, i ja he dit que em semblava una tasca complexa. L'abast de la seva obra és gegantí fruit del conreu de
diversos camps d'estudi i de treball: historiador de la Cultura,
crític, poeta (“he fet versos, que no és el mateix”, dirà el
propi Fuster), articulista en diaris diversos, assagista... Un
humanista del XVIII que emergeix en la negra nit franquista; o una
“xamba genètica” que digué en Joan F. Mira. Bé, una cosa no
treu l'altra.
En
tot cas, ja no és només la dificultat de definir-ne o
sintetitzar-ne la seva activitat, la seva producció. La dificultat
principal rau, al meu entendre, en definir la naturalesa d'aquesta
producció intel·lectual: a Fuster se l'ha sacralitzat i demonitzat
amb la mateixa intensitat i, qui més qui menys, n'ha fet lectures
interessades desviant el cabal de les seves propostes cap on més li
convenia.
Una
síntesi a la que em remetia per introduir-lo és la presentació que
en va fer Montserrat Roig en una entrevista televisiva de 1977 (1, 2 i 3): “En
Joan Fuster estima el rigor, la precisió. És una mena
d'intel·lectual del segle XVIII, lúcid davant del seu món, prou
escèptic per no deixar-se ensibornar per les falòrnies de la
vanitat de ser un personatge.
Per a
ell, hi ha una fita important: recuperar la integritat dels Països
Catalans. Per a aquesta fi, en Fuster hi ha esmerçat tota la seva
vida i tot el seu esforç intel·lectual.
Ell
es defineix com un treballador del cervell i de la mà. Gràcies a la
seva obra, permanentment indagadora, i a la seva actitud, sempre
honesta, la cultura catalana no s'ha vist tan desvalguda durant
aquests darrers anys”.
En
fi, ell mateix es definia en un dels seus celebrats i esmolats
aforismes: “Hi ha qui és advocat, o mestre, o polític, o bisbe, o
poeta, o pagès. La meua professió, en canvi, és de ser Joan
Fuster”
Tanmateix,
Fuster, ni encunya el terme (la primera referència és de 1876 d'un
senyor...valencià: Benvingut Oliver i Esteller), ni és el primer en
plantejar-hi una vinculació política d'una certa entitat (un fet
que es produeix entre trenta i quaranta anys abans de l'aparició de
Nosaltres, els valencians i que prové fonamentalment del
Principat, d'homes com Rovira i Virgili o Ferran Soldevila). De fet,
Fuster, ni tan sols és nacionalista. Com deia ell mateix: en sóc en
la mesura en què els altres me'n fan ser; o bé esquivava l'etiqueta
(que li desagradava) i s'autodefinia com a “ciutadà nacional”,
tot considerant que el nacionalisme és, justament, una inflamació
d'aquesta condició. Per un racionalista com ell, l'emotivitat no
podia ser pas la guia per a bastir projectes polítics: la barraca
valenciana no era en els fonaments de la construcció de la seva
proposta.
I la
proposta de Fuster ha estat, sobretot, emprenyadora. Aquell suecà va
sacsejar les seves tres províncies (i preneu províncies amb tota la
càrrega pejorativa del terme): recollint l'exemple de Vicens Vives,
que pocs anys abans havia iniciat l'exercici introspectiu amb Notícia
de Catalunya (un llibre que, per cert, s'havia d'anomenar
Nosaltres, els catalans), i per encàrrec de Max Cahner (en el
que seria el primer llibre d'Edicions 62), Fuster emprèn l'anàlisi
de la seva societat: i ho fa: primer, amb resultats ben diferents als
de Vicens (el llibre d'aquest esdevindria pilar ideològic del
pujolisme); i segon, perquè ningú abans ho havia fet i hi havia
qüestions que requerien de resposta. Obligà als valencians a
mirar-se i a repensar-se, i, encara més a (re)descobrir-se com a
part d'un tot diferent al que fins llavors s'havia insistit en
inculcar.
Però
no només això: ressituant els valencians en una altra banda, Fuster
obligava la resta del cos nacional a replantejar-se i per això fou
emprenyador: situava la pilota al teulat del catalanisme catalunyès
tradicional, que s'havia fet fort en les quatre províncies: que
havia bastit una genealogia pròpia a partir del regionalisme
renaixentista.
Així
doncs, probablement sigui aquesta l'herència més important de
Fuster: la de repensar-nos, la de prendre un mirall i fixar-nos-hi
amb ulls crítics. La de qüestionar-nos contínuament o, com deia
ell mateix a exercir el nostre dret “a canviar d'opinió”, que és
el primer que ens neguen els nostres enemics.
“Els
desmemoriats sempre tenen la consciència tranquila”.
Per no caure en la desmemòria, doncs, fonamentem-nos en el que deia Fuster que la xarxa ens permet de fer-ho a bastament. Hi trobareu què és 'Ser Joan Fuster', la xerrada que un expert de debò com en Toni Rico va fer amb motiu d'aquest any multiefemèride, o una web impulsada per Maulets on hi trobareu alguns dels seus principals textos.
La imatge que il·lustra el post és un disseny de l'amic fotlifoc i li he manllevat sense vergonya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada